Hala Tuju Budak2 iTechnology - Multimedia @ Programming

Ah kau! Nak ambik kos it,bahasa inggeris terbang entah kemana,ingat coding pun payah,design pun macam hampeh.. hahah,(woi!,kau kesah ape hah??!,Cermin diri dulu laa!!)  Kalau kau nak tahu,sebab2 kenapa lah aku nak ambik iT nih berbanding kos2 lain,Dan sebab2 kenapa la aku sorang yang tercampak dekat poli sabak bernam ni,hanyalah disebabkan aku memang minat pada iT laa.. Bukan senang nak minat satu kos,sangat2~ Cuba kalau korang ambik kos tuh,tapi sebenarnya korang tak minat pun,Tak ke bosan kalau macam tu.. "iYelah,aku tahu ramai yang terambik kos iT ape sume tu,iTupon terpakse je kan.."
Actually,kau masuk universiti pun,kos ape je wei,Bisnes?? Berkebun?? Accounting?? Setieusehe?? Alahai fafau.. Kalau kos tu semua,aku pon boleh dapat la. Cuma gara2 aku minat dekat iT je aku sanggup terbang ke politeknik ni. Kalau dulu time isi borang UPU tu aku isi bisnes ape semua,konfem dapatlah,cuma sebab bi aku je slek,tapi mintak iT,memang la tak dapat.. uhuk..! :'(  
Dan korang kena tahu juga masa depan kos yang korang ambik tu,akan menghala kemana kelak. Adakah kepada "menganggur??"@"kerja2 gaji tinggi??".. Lu fikir la sendiri!~

Dan actually,kenapa aku minat pada iT,bukan hanya sekadar pada nama kecanggihan sahaja,tetapi pada function yang bakal digunakan untuk masa hadapan!! Ok! Antara sebab adalah,
  • Bila ambik iT,Diri akan terasa lebih maju dengan iT. Kebanyakan orang still lagi tak tahu nak remove file,copy file,download ape kejadah yang senang tuh. Sampaikan yang ambik iT pon still tak reti kan.
  • Boleh mengetahui cara2 n bagaimana kebanyakan barang2 iT yang ada dekat sekeliling kita ni,dibuat dan diproses. Actually,bila dah ambik programming ni,tau la serba sedikit selok belok iT n mechanical ni.
  • Boleh belajar multimedia serta software2 yang selalu kita akan pakai kelak,macam Photoshop,Premiere,Affter Affect,dll. Kalau taknak belajar explore sendiri,memang ta dapat la nak pakai sampai gempak! Yang tak ambik iT pon reti pakai benda ni,lagi2 budak skolah.
  • Bila masanya untuk sambung degree,ada dua pilihan untuk aku,sama ada hala tuju pada Programming @ Multimedia. But i choosed to take multimedia.. :-)  InsyaAllah.
  • dan bila waktu selesai study sampai ke diploma ke,degree ke,ijazah ke,master ke,walau menganggur,aku still lagi masih boleh buka bisnes sendiri walau banyak yang menganggur. Dah ambik Cyberprenuership kan,bisnes,takkan tak reti2 lagi kot..
  • iT pekerjaan nya lebih meluas kalau pandai cari.Kalau pandai bodek ketika interview. Anyway,kene tahu isu2 semasa,sebab selalu interview,mesti akan tanya pasal isu2 semasa.KONFEM!
  • Dunia makin canggih dengan teknologi internet,sampaika mark sendiri yang cipta fbook pun antara orang terkaya didunia,dan paling muda. SEE! Its true thats iT can makes people rich!
  • Boleh dapat gaji yang tinggi.. Hahaha,tak konfem tapi daam hati memang konfem.! atas rm2000 n macam tu,tapi bahaian technition,tak pasti. ;-)
  • Dan terakhir yang boleh aku fikir,dengan mengambil iT,boleh buat diri rasa bebas! Boleh ngadap fbook 24jam! Mesti masuk kerja ngadap komputer je! Tapi..Cepat pulak mata ni nak rosak kan..
Dan itu semua antara pendapat dan keinginan aku pada kos iT yang budak2 ambil sekarang. Bukan senang nak belajar iT nih. jadi,ikut kehendak masing2..

P/s: Actually,i liked my course! Walau study di POLITEKNIK SAHAJA,Sebab dekat situ je yang aku boleh dpat kan iT,Boleh je kalau nak pergi dekat IPTS,but i dont want. Mahal sangat2,dan tak mahukan PINJAMAN! Maaf.. hohoho

8 Komen:

NAZRUL AHMAD said...

saya dah follow blog nie;-)

ofcuz said...

wahahah,thanks!

yna fazlyna said...

minat bidang it tapi kesempatan tuk capai cita2 tu masih belum ada..

farasakura said...

farasakura ambik ict gak kat utp..
klu nak msuk ipts boleh je macam utp ni, tapi kne bijak cari scholar la...MMU pun pilihan yang bagus gak ..;)

tapi klu minat multimedia, masuk lah MMU XD

ni semua saranan je eh..heee thanx...
anyway nice sharing

HazHand said...

yna: yups.. xpe.. boleh bljr sndri2 kan..huhuh

HazHand said...

farasakura:thanks for the advice..
nk pnjaman tula xleyh..pk beik2..huhu

Lulu Rahman said...

budak poli mmg sentiasa terbaik lah ;)

HazHand said...

mmg pon!!!! hahaha

Tukar Tapak Kaki