Tips Sebelum Korang Pilih Template Blog - Lawa Tak Lawa

Dalam memilih template blog, korang kena sedar, sesuaikah template yang dipilih iu dengan isi yang ingin korang sampaikan. Sebagai contoh, kita nak gunakan blog sebagai platform perniagaan atau business, template yang mungkin sesuai adalah template yang berstail elegant n magazine. Mungkin sedikit janggal jika menggunakan theme yang gelap. kecik atau sebagainya. First impression adalah satu aspek yang tak boleh kita pandang ringan n abaikan jika korang nak tarik ramai pembaca.

Begitulah juga dengan template blog yang berkategori personal yang biasanya dipilih berdasarkan minat, bermoti, berstylo dan ikot kreativiti korang la.


Tips memilih template blogspot.

1.Template yang terbaik adalah template yang mesra SEO. Ini kerana template tersebut di bina khas yang bertujuan untuk mendapatkan rank yang baik dalam search engine dan friendly pada visitor. Biasanya, loading untuk template yang mesra SEO ini adalah sangat cepat.

2.Semasa kita melihat preview template yang hendak dipilih tu, pastikan semasa proses loading template tersebut, bahagian post akan muncul dahulu dan di ikuti bahagian sidebar. Ini kerana, jika berlaku error pada widget di sidebar semasa proses loading, ia tidak akan mengganggu bahagian post.

3.Jika anda memilih untuk menggunakan template 3 colum, anda di cadangkan supaya menggunakan template yang mempunyai 2 sidebar yang di letak di sebelah kanan secara bersebelahan. Ini kerana, jika berlaku masalah ataupun error dari hosting widget-widget yang telah di pasang pada sidebar, ia tidak akan menggangu proses loading bahagian post.

4.Dari segi warna, putih adalah warna yang terbaik sekali. Putih dilihat lebih mesra dengan visitors. Jika anda ingin menggunakan warna yang gelap ataupun hitam, pastikan font adalah sesuai dan pastikan juga saiz dan jenis font tidak menyukarkan visitors untuk membacanya.

5.Pilih template yang kurang menggunakan image. Walaupun template yang menggunakan image Nampak lebih cantik dan menarik, tetapi ia mempunyai kelemahan dari segi loading. Biasanya image yang digunakan untuk template tersebut berformat png.

6.Pilih template yang kurang menggunakan javascript yang di host dari luar. Ini kerana, ia akan mengganggu proses loading blog kita jika terdapat masalah atau error yang berpunca dari hosting tersebut.

0 Komen:

Tukar Tapak Kaki